tisdag 17 december 2019

Triathlonläger Playitas


Nu hr jag varit hemma en vecka och vilat upp mig från landslagslägret i Playitas häromveckan, så med lite distans kan man summera det hela.
Det var 'Age-group' landslaget inför VM i Långdistanstriathon som hade läger. Totalt var det 19 deltagare och 5 ledare. Mycket stor spridning i bakgrunden på deltagarna, alltifrån relativa nybörjare till sub-10 Ironmanveteraner. Roligt med denna spridning. Förvånande att det inte var fler som tog chansen att tillbringa en vecka med likasinnande, men det gjorde ju att vi fick väldigt bra ledartillgång.
Jag hade varit lite orolig veckorna innan om hur det skulle gå eftersom jag dragits med lite småskador sen december (ett krånglande baklår, vader som hade tendens att protestera vid tidiga löpningar samt ett impediment i högra axeln som störde simningen), men dessa störde mig inte alls under veckan och känns bättre nu än innan. 
Playitas var ett speciellt ställe. Verkade finnas tre typer av deltagare:
1) Pensionärer som skulle spela golf
2) Idrottsmän/kvinnor i alla möjliga åldrar som gick omkring med träningskläder
3) Ledare som också gick omkring i träningskläder men kunde särskiljas tack vare sin kroppsvolym.
Tyskar och svenskar verkade vara de dominerande nationaliteterna.
Att det är ett speciellt ställe upptäckte jag redan första morgonen så jag delade hiss med vad som bara måste varit Sebastian Kienle, förra årets vinnare av Ironman Hawaii (den hakan och det spretiga håret är omisskännligt). Försökte suga åt mig av auran :-)
Träningsmässigt hanns det med nästan 26 timmars träning, med fokus på cykel.
Simning: 7,5 timmar, både i bassäng och öppet vatten. Tillsammans med Tommy var jag bästa simaren och vi sparrade varandra bra, speciellt i öppet vatten. Bassängpassen tidiga morgnar var sköna at börja dagen med, speciellt minne är sista morgonen då det hade blivit sommartid och jag lg och tittade på stjärnorna under ryggsimmet... Blev filmade och fick lite tekniktips:tänk på att vä hand ska ut lite mer i isättningen och dra gärna igenom draget lite mer. Axeln höll bra och blev faktiskt bättre ju längre veckan gick. Öppet vatenpassen var en blandning av startträning och lite 'sträcksimning' på uppemot 2,5 km. Tyvärr trampade jag på en sten vid startträning på första OW-passet som gav en rejäl blodutgjutning som tog ett par dar att gå ner så jag kunde springa ordentligt.

Cykel: Drygt 15 timmar, ca 40 mil distans. Ganska långa pass (2-4 timmar), klungkörning med inslag av intervaller och backe. Rejält kuperat och mycket blåsigt. Jag chansade och valde snabbaste gruppen första dan. Inga problem att hänga med och jag var fatiskt bland de starkaste i backarna, ett gott kvitto på att vinterns tröskelpass på trainern gett resultat. Med tanke på att de andra i gruppen gjort tider på mellan 5:00 och 5:20 på cykeln i Kalmar lovar det mycket gott. Jag var dock klart sämst i nerförsbackarna när det blåste, tyckte inte att cykeln var tillräckligt stabil (hade tempohojen med 40/60 hjul). Även värt att notera är att det blev väldigt lite tid i tempoposition, vilket även kändes på benbelastningen - klart mer trötthet i baksida lår än vad det brukar vara.

Löpning: ca 3 timmar. Förvånansvärt lite löpning, mest BRICK-löpning efter cykeln på ca 2-5 km. Stod över ett pass på grund av blåmärket under foten. Ett pass med löpskolning samt filmning. Fick inga direkta handfasta löptips - såg bra ut. Ett riktigt löppass blev det till fyren och tillbaks. Hängde med ganska bra upp men satsade inte allt, femma upp. På väg hem flöt det dock på riktigt bra och jag var klart först tillbaks. Mycket beroende på att de andra nog tog det lite lugnare, men jag hade nog lite löpabstinens och det var så himla skönt att trycka på i nerförsbackarna...
Förutom träningen var det lite föreläsningar och en himla massa triathonsnack oss deltagare emellan. Kul att för en gångs skulle kunna prata träing hela dagen med en publik som faktiskt är intresserad...
På det hela taget en mycket rolig och inspirerande vecka. Kan starkt rekommendera Playitas, bra bende och härliga bufféer till både frukost ch middag. Gick upp nåt kilo under veckan trots frånvaro av ordentligt lunch och massive träning. Speciellt kul var att träffa alla andra deltagare, mycket inspirerande!
2015-04-06

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar