tisdag 17 december 2019

Dax för tåhäv igen

 

Var hos sjukgymnasten i dag. Trodde att det skulle vara onödigt för hälen har känts helt OK senaste veckan. Fram till i går då vi hade lite lek på scoutmötet och jag gjorde några oförsiktiga hopp och skutt barfota på trägolv. Riktigt ont i gåt kväll och i morse.

Sjukgymnasten kom med förväntad diagnos - överbelastning på senfästet. Helt rätt som jag gjort tidigare med tåhäv, men jag ska vara ltie uthålligare och inte sluta efter 6 veckor när allt känns bra...

Nåja, programmet jag fick var lite lindrigare än vad jag kört själv:

2 x så många jag orkar dubbelfotat tåhäv
3 x 2 x så mycket jag orkar enbent tåhäv
3 x 2 x 15 enbent excentriskt med extra vikt.
2 x 2 x 10 enbent benböj från sittande

En gång per dag och på plant golv. Återbesök om 4 veckor. Och jag får springa under tiden, så länge inte smärta överstiger 3 på en 10-gradig skada. Vad är det? Myggbett? Armnyp? Spik i foten?

Frågan är om jag ska räkna in detta i träningen...
2014-01-24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar