tisdag 17 december 2019

Horla Triathlon 2013


Triathlondebuten blev efter dryga 2 månaders triathlonfokuserad träning på Horla Triatlon.

Strålande dag om än lite väl varmt för en triathlonpremiär. Bygden hade gått man ur huse och det var både nationalsång och välsignelse innan. Kul att gå och snegla på de andra 400 deltagarna innan start. Fina cyklar fanns där...

Simningen är bara 400 m, och det var 22 grader i vattnet, men jag tog ändå min nyinköpta Orca-våtdräkt på mig, mest för att prova hur den kändes. Satt som en smäck och jag gled som en haj genom vattnet. Skönt att slippa vaxa bringan...

Jag ställde mig långt fram, och det blev rätt trångt i starten. Första kallsupen efter tredje simtaget. Gick trots allt rätt bra och de 400 metrarna avverkades på ca 7 minuter.

Lite strul med våtdräkten i växlingen, fastnade lite i tidtagarchippet, men gick ändå ut som 9:e man på cyklingen.

Cyklingen inleds med ca 1 mil uppförsbacke,. Jag var i gasen så tog i rätt rejält från början, även om jag blev omcyklad av en del med karboncyklar med hela hjul. Vi blev tre personer som hjälptes åt att dra uppför, men jag fick släppa efter krönet. Blev omcyklad av ytterligare en grupp och fick sedan cykla själv. Med 6 km kvar av de 27 kom det i kapp en klunga som jag gav mig f-n på att hänga på, och det gick hela vägen. Växlingen gick sedan perfekt och jag gick ut på löpningen på placering 30. Lyckades snitta 35 km/h vilket är snabbare än jag nånsin cyklat förut. Var med detta 54:e man på cykelsträckan, så det finns förbättringspotential.

Löpningen på 7.6 km var som väntat en pina, med den värsta backe jag stött på på tävling efter ca 1 km, till och med värre än Aborrbacken om än inte lika lång. Höll dock ihop löpningen bra och plockade några placeringar. Tempo ca 4:30 vilket var lite långsammare än väntat, och det gav en 20:e plats på löpningen

Totaltid 1:31:35, vilket är lite långsammare än jag hoppats på. Det var dock ganska långa löpsträckor på växlingarna som jag inte räknat med och värmen hjälpte ju inte direkt till. Totalplacering 22:a av 257 vilket ju får anses vara en mycket bra start på triathlonkarriären. Simning och löpning känns mycket bra, så det blir till att fokusera träning på cykel den närmaste tiden.

Sammantaget en mycket rolig premiär som gav mersmak.. Speciellt kul att ha med mig min fru Maria som stöd.

Nu dax att ladda om och finslipa formen inför Stockholm om 3 veckor...










2013-08-07

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar