torsdag 19 december 2019

Kona onsdag

Onsdagen inleddes med ett simpass kl 7. Sju är en bra tid för att det är den tid starten går, så man kan få känna på hur det är i vattnet just då. Fast egentligen körde jag passet i dag bara för att få dricka kaffe på den berömda kaffekanoten...
Thomas följde med, men ingen kajak denna gång, däremot kamerautrustningen. En del snygga bilder blev det, den första vid affischen där alla startandes namn finns med. Jag hittade mitt!

Bra ljus nere vid starten, så det blev lite bilder där också. Vi var inte ensamma direkt:

Får ta med en bild på mig också:
Gjorde bara en kort simtur, drygt 500 m ut, sen ut till kaffekajaken för en kort Kona-kaffe. Varmt och riktigt gott. Mycket folk, så man fick titta upp hela tiden för att inte krocka. Sen in igen. Drygt 1 km blev det i bra tempo trots att jag tyckte jag tog det lugnt. Har dock fått en del skav på bröstkorgen av swimskinet, så jag får köra utan på närmsta träningarna.
Hem igen och planera dagen. Vi kombinerade beach med rekognoscering av cykelbanan. Körde upp till Hapuna Beach state park ca 5 mil norr om Kona. Många cyklister på vägen. Konstaterade återigen att cykelbanan inte är så platt som man fått för sig av att se alla TV-sändningar, den är ständigt böljande. Vi stannade till och tittade lite på lavaflöden från mitten av 1800-talet, fascinerande miljö. Sen ner till beachen som var riktigt fin, om än med ganska stora bränningar. Bad för alla där och jag tog en lunch bestående av fisktacos. Panerad/friterad fisk med ost, morot, kål och dressing i tacobröd. Riktigt gott. Efter ett bad till och att nästan ha bränt sönder fotsulorna på den heta sanden var det dax för mig att ge mig av mot Hawi. Laddade cykeln med Gatorade med apelsinsmak som ska serveras på cyklingen på lördag:
Under grdagens cykling hade ju inte wattmätaren fungerat, men jag såg att podden låg emot vevarmen så jag hade justerat den och nu verkade allt fungera. Tufft direkt med uppförsbackar och motvind och det bara fortsatte. Ständigt upp och ner och mycket kraftig blåst framifrån eller från sidan. Var faktiskt riktigt jobbigt och jag misströstade om hur jag ska orka på lördag. Tror att mycket av det jobbiga ligger i att jag sänker kadensen när det är motlut och motvind, och det tär värre på benen.Måste försöka hålla upp den även om det ibland känns som man trampar luft.
Efter 25 km var jag framme där vägen vrider sig österut och de fruktade uppförsbackarna mot Hawi börjar. Här gick det inte fort, låg bitvis på lägsta växeln i motvinden, men på nåt sätt kändes det ändå bättre, ärligare med ständigt motlut på något sätt. Knappt en mil uppför är det, sen planar det ut och rätt som det är är man vid vändpunkten i Hawi. En kort paus för lite foton och sen tillbaks igen, och då var det mycket roligare. Medvind, nerförsbacke och aeroposition - var uppe i 63.1 km/h som mest, snittade 55 på ett 5-km intervall. Stannade sen vid Lapakahani för att vänta in mamma, pappa och Thomas som varit kvar på beachen. Kändes mycket bättre nu, och jag hade faktiskt lyckats hålla 29.3 km/h i snitt trots 25 km 'extra' motvind på de 47 km jag kört. Konstaterade även att 12-25 kassetten nog inte var så dum i alla fall (tyckte ju att jag spann ur så tidigt och har frågat om att få byta till 11-25), så jag behåller nog den.
Man kunde faktiskt se ända över till ön Maui, såg ut som ett svävande berg:

Nu lastade vi in cykeln i bilen igen och körde lite sightseeing. Först runt udden över till Waipio valley lookout. Här bytte miljön karaktär från lite torrt, savannliknande till full djungel. Fantastisk frodighet. Utsikten vid lookouten var häftig:
Sen drog vi hemåt via bergsvägen till Waimea. Återigen annorlunda natur på strax över 1000 m höjd, påminde mer om Schweiz än Hawaii. Snirkliga vägar gjorde att det tog sin tid, och solen hann faktiskt gå ner innan vi var tillbaks i Kona igen:
Väl hemma så var det dags att ansa benen, en första omgång i alla fall. Orkade inte gå ut och äta, så det blev fryst pizza och lite öl, sen däckade alla och hamnade i säng innan 21:30. Nu dax att ladda för morgondagens kalsonglopp!
2015-10-08

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar