tisdag 17 december 2019

Raceplan Tjörn triathlon 11.3


Plitar ner planen för lördagen så att jag har något att jämföra resultatet med sedan.
Målsättningen med lördagen är all-in på cykeln för att komma närmare gränsen för vad jag tål där. Det är ju min överlägset sämsta gren så jag känner att jag behöver provocera mg själv till lite tuffare tag, och jag fegade julite i Motala eftersom det var premiär för långa triathlon. Stockholm var för knxigt för att jag skulle få någon riktig rytm. Tisdagens testresultat med bla en anaerob tröskel på 280 W vid 157 bpm pekar på att jag borde kunna cykla snabbar än jag gjort hittills.
Simningen tänker jag köra som i Stockholm: öppna friskt, se om det finns några bra fötter, häng på dessa och öka sen på slutet. Kör 2/3 taktandning (en tvåtakt vä, sen en tretaktscykel). Tidsmässigt skulle en upprepning av Stockholmstempot ge en tid på 28 minuter, men det kanske är lite mer vågor i Kattegatt och vet inte hur saltet och maneterna påverkar, så jag räknar med 30 minuter. Inklusive T1.
T1 inga konstigheter om det verkar hyfsat varmt - av med våtdräkt, på med hjälm ochnummerlapp och sen iväg. Om det är regn så lägger jag nog skorna under regnskydd och tar på ullstrumpor samt armvärmare. Hoppas jag slipper.
På cyklingen blir det sedan en kontrollerad totalsatsning. Börja med att få ned pulsen under 150 och sedan ligga på 145-150 i puls. Om benen känns pigga efter halva så kanske öka något. Jag har kört 9 ml på träning på 2:42, lite småkuperat. Vet inte hur banan är på Tjörn eller hur blåsigt det blir, men 2:40 borde jag klara om det är normala förhållanden, 2:35 om nu banan är 87 km som jag fått uppgift om. Går det RIKTIGT bra kan det till och med bli några minuter snabbar.
T2 ska inte heller vara något konstigt med, förhoppningsvis inte lika nedkyld som i Motala. Stockholm visade ju att jag kan vara riktigt snabb...
Löpningen bör ju bli lidande av hårdsatsningen på cykeln, men jag tänkte i alla fall gå ut i ca 4:10-4:15 tempo med mål att hålla mig där så länge det går. Får se hur länge det håller. Gissar på en tid på 1:35 inklusive T2.
Summa sumarum är målet under 5 timmar, borde kunna gå neråt 4:45, kanske till och med under 4:40 om cykelbanan är kort. Detta om förhållandena är bra och jag inte bonkar efter cyklingen - jag känner att det finns en klar risk att satsningen där blir för hård. Men det kommer det vara värt i så fall eftersom det kommer ge mig en värdemätare på cykeln.
2014-08-28

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar