tisdag 17 december 2019

Racerapport Vätterntriathlon 2014, SM/RM Långdistans


För 5 veckor sedan var ju planen att delta i Halmstad Halv Ironman som ett led i en kontrollerad upprampning av triathlonsträckorna, men det sket sig ju då tävlingen flyttades. Hoppade istället på Motalas långdistans, med Nice-distans (4-120-30) som egentligen passar mig bättre men som kändes som ett väl stort steg vid säsongsplaneringen. Nu lockade ju även möjligheten att kvala in till VM nästa år som en extra morot...
Träningsmässigt låg jag ju lite fel till eftersom jag räknat med 9 mil cykel och 2 mil löpning och nu skulle det bli 12 resp. 3. Så under tre veckor efter Växjö så blev det totalt fokus på distansträning. Fick i alla fall in två cykelpass på 12+ mil och två löppass på 28+ km, men det kändes lite skralt.
Hade med mig hela familjen upp, bodde på vandrarhem i Vadstena vilket funkade bra. Upp 6 på morgonen för ett rejält lass havregrynsgröt sen skjutsade Maria in mig till starten. Man kunde se att det var 'seriös' triathlontävling på gång, hög kostnadsnivå på cyklarna och jag fick nästan smyga in min Tiagra/105 utrustade aluminiumracer - kändes som något katten dragit in bredvid alla läckra kolfiberramar.
Incheck av cykel strax efter 7 därefter en lååång väntan på starten. 8 kom beskedet att simningen kortats till 3000 m, egentligen ett positivt besked eftersom jag fruktat att det kunnat bli bara 1500 m. Hoppade i vattnet bland de första, ville vänja mig vid temperaturen. Kändes inte så kallt under insimningen, men det märktes när man stod stilla att det var kallt.
Drog iväg kontrollerat vid starten, men fick en mindre kallsup efter nåt 50-tal meter och märkte då att hyperventilation var på gång, så jag slog av lite på tempot tills dess att jag kom in i en bra rytm. Två varv á 1500 m stod på schemat och det kändes lugnt och stabilt hela vägen, hade för det mesta fötter att ligga på. Kände mig mycket fräsch när jag kom in till mål, hade nog kunnat trycka på bra mycket mer och tjänat nån minut, men jag skulle ju ha roligt också och simningen var faktiskt lite av en njutning. Inte kallt alls, min nya neoprenbadmössa gjorde verkligen susen! Officiell simtid 47:16 (ca 1:33/100 m), plac 32 (totalt)/ 4 (Ålderklass). I stort sett enligt plan.
I T1 fick jag prova på systemet med att hämta en påse och sedan byta om i ett tält. Funkade helt OK. Av med våtdräkt, på med armvärmare och cykeltröja samt plocka i två bars i tröjan. Sen ut till cykeln där skorna väntade med tunna yllestrumpor i och skoskydd på. Lite jox med blixtlåsen på skoskyddet men inga stora förseningar. Tid i T1: 4:26, plac 38/3. Hade räknat med 2 minuter snabbare.
Ut på cykeln var det lite knixande innan man kom ut på egentliga banan, så det blev en lugn start. Sen kom man till långa backen på vägen mot Linköping. Var faktiskt skönt att jobba på lite och få upp värmen. Minns inte om det regnade, men jag tror det gjorde det. Direkt efter man var uppe så bar det utför igen och sen en lång, ganska flack cykling ut till vändpunkten efter 2 mil, sen samma väg tillbaks igen. 3 varv skulle köras. Låg på lite högre puls än planerat, men det var svårt att hålla igen. Kändes lite i benen efter ca 1 mil men det släppte snart. Ut på andra varvet så hade vinden ökat och slog en direkt i ansiktet. Försökte cykla kontrollerat ut och sedan trycka på lite extra i medvinden, kändes skönast så. Liten svacka vid 7 mil, så jag tog det lite lugnare på sista varvet. Hade planerat att få i mig 4-5 bars, det blev 3. Magen kändes rätt full. Drickamässigt var inte vätskebehovet så stort, så det räckte med det jag hade på cykeln vid starten. Använde aeroflaskan plus en flaska till. Konstant kissnödig på andra och tredje varvet.
Cyklingen var faktiskt inte så illa som man kunde tro i regnet, blåsten och kylan. Frös aldrig om fötterna, var lite kall om fingrarna eftersom jag glömt ta med mig cykelhandskarna. Värst var egentligen tristessen, försökte mota den lite med att räkna hur många som passerade mig och spana efter vilken age group de tillhörde. Är väldigt nöjd med cyklingen, speciellt med tanke på att jag kör på en budgetracer med eftermonterade aeropinnar. Och dessutom med orakade ben! Officiell cykeltid 3:45:44 (31.9 km/h) , plac. 98/8. ca 10 minuter snabbare än plan.
T2 blev en intressant upplevelse. Först skulle man få av sig hjälmen. Det funkade inte alls med de stelfrusna fingrarna, stod länge och fipplade. Sen plocka upp påsen och in i tältet där skoöverdragen skulle av, dvs. jag skulle öppna en liten, ganska hård dragkedja vid hälen. Snudd på omöjligt med de kalla fingrarna. Gick till slut, sen av med armvärmarna och tröjan, och plocka i geler i facken på ryggen. Även det stört på omöjligt, fick i en och fick sedan ta 3 i handen. Tid i T2: 5:51, plac. 106/9.Hade räknat med 3 minuter snabbare.
Ut på löparbanan med flickornas hejarop i öronen. Benen kändes oförskämt pigga och jag blev snabbt varm igen och kunde stå på bra, fick behärska mig när jag fick splittarna från klockan, låg på under 4:30 första 4 km. La mig så småningom på ett tempo kring 4:40 med en puls strax under 150 och bara malde på. Blev ganska fort lite varmare och kunde plocka ner gelerna i ryggfickorna. Sprang om folk lite då och då, speciellt under andra varvet. Hela tiden kontrollerat och jag kunde börja fundera på när jag skulle lägga in en spurt. Flickorna stod vid ca 1 och 9 km och var fantastiska på att heja på mig och övriga deltagare. Värmde verkligen!
Vid 20 km kände jag dock att nu kunde det egentligen få räcka, det började göra ont i lårens framsida - ett välbekant tecken så jag visste vad som väntade. Blev långsamt värre och sista 5 km var en pina. Nån lpngspurt var inte att tänka på... Fick även stanna för att lätta på trycket lite, tappade säkert 20-30 s där.
Åsynen av målportalen var underbar och jag kunde lägga in en liten spurt in i mål. Officiella löptiden blev 2:26:01 (4:52/km och ca 5 minuter snabbare än plan), fast jag hade strax under 2:25 på min klocka, och första officiella splittiden på löpningen är definitivt fel, jag var nog ca 2 min snabbare ut dit. 
Efter målgången gav några underbara människor mig en filt över axlarna, medalj och tröja samt plockade av mig chippet. Kunde sedan stappla fram till flickorna och ta emot deras jubel. 
Officiell sluttid: 7:08:45, placering 73 totalt (av 422 anmälda), 6:a i min åldersgrupp (av 36 fullföljande), och 4:a bland de som tillhör H50-54 nästa år. Således säkrades VM-platsen med god marginal och det innebär väl att jag nu är med i Landslaget! Och nästa år kan det ju bara bli bättre förhållanden!
Är väldigt nöjd med hela tävlingen. Visst, kallt, blött och blåsigt, men jag tycker inte elementen påverkade mig så mycket. Lugn simning där jag kan öka en del, kontrollerad cykling där jag borde kunna göra ordentliga tidsvinster med ett års träning till och en mycket väldisponerad löpning som var riktigt njutningsfull (om man glömmer sista milen). Totalt sett så gick den aktiva delen drygt 10 minuter snabbare än planen, vilket jag är grymt nöjd med, speciellt med tanke på väderomständigheterna. 
2014-06-29 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar