tisdag 17 december 2019

Inför Göteborgsvarvet


 

Så var sista löppasset innan varvet avklarat och det är lagom att summera läget och sätta ambitionen.
Allmänt fysiskt läge:
Mycket gott, väger ett par kg mindre än förra året och fettprocenten är lägre. Dock har nog muskelstyrkan förskjutits från löpning till cykel/simning.
Träningsläge:
Totala träningsvolymen är mer än dubbelt så stor som något år de senaste 10 åren, och tre ggr förra årets.
Löpträningsvolymen är dock något lägre än tidigare år, drygt 30 timmar jämfört med ca 40 - 50 timmar ett normalår.
Känslan är att uthålligheten är mycket god, långpassen känns mycket bra. Däremot känns det svårare att få upp tempo, känns som tröskelfarten sänkts något. Fast de korta intervallen på sista löppasset låg på 3:30 - 3:40 tempo, så det kanske finns hopp...
Skadeläge:
Förra året hade jag rejält ont i vänster häl och sprang nästan ingenting sista veckorna innan varvet. I år har jag kört hårt med tåhävningar och foten har kännts mycket bättre. Tills efter gårdagens asfaltpass med tävlingsskor... Hälen känns i dag, om än inte katastrofalt, hoppas att det gått över till på lördag och att hälen håller för loppet. Har liten fundering på att använda de mer väldämpade träningsskorna, men vill gärna ha den lätta löpkänslen som tävlingsskorna ger.
Toppning:
Har inte gjort någon egentlig toppning, tanken är att ha en liten toppning först till Halmstad Triathlon 28/6. Denna vecka har dock blivit lite lugnare tack vare att Maria är på konferens och jag fått ta barnen själv. Gör ingen kolhydratladdning utan bara pastafrossa fre kväll.
Taktik:
Mycket svårt att veta vilken taktik jag ska ha. Eftersom jag inte riktigt har farten bör jag nog inte gå ut så hårt, men det är svårt att veta vad detta betyder? 4:00 första km? 3:55? 4:05? Får väl gå på känsla och puls, försöka hålla mig inom 160-165 bpm första milen och sedan släppa på.
Prognos:
Om inget oförutsett händer (värmebölja, snöstorm, skada, mm.) så bör jag kunna hamna i intervallet 1:25 - 1:30. Mycket handlar nog om vilken startfart jag vågar köra med och att jag inte stumnat på Älvsborgsbron. Vädret verkar i alla fall bli ganbska bra med sol och inte alltför hög värme, så det blir nog en härlig upplevelse i alla fall :-)
2014-05-15

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar