tisdag 17 december 2019

Byte till Triathlon


Bestämde mig i maj 2013 för att sluta fokusera på enbart löpning. Detta på grund av att jag haft skadeproblem i totalt ca 5 år nu, ända sen 2008 då jag genomförde Stockholm Marathon på 3:08:03 och Lidingöloppet på 2:12:23. Träningen inför dessa lopp blev nog i värsta laget, så den dess har jag haft problem med höft, mage och hälsenor. Har kunnat träna rätt OK de senaste 3 åren, men hälsenorna ligger hela tiden och gör sig påminda.

Således har jag nu bestämt mig för att byta till triathlon.Jag är ju gammal simmare (min första idrottskarriär), och eftersom min andra karriär som elitmotionär inom löpning varit i mitt tycke framgångsrik så borde triathlon passa bra. Har egentligen funderat på detta i 20 år så det är dax att göra slag i saken.

Min förhoppning är att en mer varierad träning ska kunna göra att kroppen mår bättre och att jag undviker skador. Om jag har tur kan jag dessutom kanske lyckas bra på några tävlingar vilket alltid är roligt för självbilden...

Min målsättning är att under 2013 genomföra en Olympisk triathlon och under 2014 en halv Ironman utan att negativt påverka arbete och familj. Detta begränsar ju träningsvolymen något...
2013-08-07

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar