tisdag 17 december 2019

Stockholm triathlon: Pallpremiär!


Kort version:
Tid: 2:16:16, Plac. totalt: 19 (178), M45-49: 3 (28)
Sim: 21:35
T1: 3:13
Cykel: 1:08:47
T2: 2:54
Löp: 39:50
4 minuters förbättring sen i fjol, koncentrerat till sim och löp trots att jag fokuserat träning och inköp till cykel :-/
Lång version:
Åkte ner till starten vid 06:30 tillsammans med lillebror Stefan som skulle köra triathlonpremiär i motionsklass. Trångt i år igen i transition, men gick bra att duka upp och denna gång hade jag med mig min rosa handduk saamt fick en bra plats ytterst bredvid en moderat valaffisch som gjorde det lätt att hitta. Satte klockan på cykeln för att minimera risken för fippel i växlingen.
Hoppade i för att värma upp ca 20 minuter innan start, solen sken, 19.6 grader i vattnet så det var riktigt skönt trots lite kyla i luften. La mig längst fram näre första bojen och fick en bra start. Taktiken var att trycka på och hitta bra fötter utan att få hyperventilation som i Växjö, och det funkade bra även om det var på gränsen. Fick köra en hel del 2-takt i början. Efter ca 500 m tyckte jag det gick lite långsamt och gick ut i eget spår och körde sen på egen hand till mål. Blev lite förvånad vid vändningen, trodde att det var en boj kvar. Det var ju uppmuntrande. Kunde trycka på bra hela vägen in och kände att jag tagir ut det jag hade på simning utan att förta mig. Tiden blev 21:35 (målet var 21:30), placering 13 totalt, 4 i AG (13/4).
T1 gick bra, fick snabbt av mig våtdräkten. Enda komplikationen var att visiret till hjälmen flög av och jag glömde slå igång klockan. Tid i T1 03:13, sträckplacering 13/2. Gick ut på cykeln på placering 6/1!
Direkt på cykeln märkte jag att min improviserade infästning av aeroflaskan, som behövdes eftersom pinnarna hamnat långt ifrån varandra efter bikefiten, hade gått sönder så flaskan med hållare hängde på trekvart. Kunde stötta upp med fingrarna, men det var lite störande. Hade puls över 160 direkt, och den gick upp uppför Västerbron där jag redan kände mjölksyra. Kändes oroande. Längs Söder Mälarstrand cyklade jag mol allena, knappt någon publik ute än, bara någon enstaka funktionär som hejade. Hade jag inte varit med förra året hade jag trott jag cyklat fel. Som väntat blev jag omcyklad, men inte så farligt mycket. Dock svårt att få upp någon vidare rytm med alla knixar och svängar. Kändes inte helt bekvämt, speciellt inte under första halvan av andra varvet. efter drygt hälften blev jag dock upphunnen av nr 60 på en röd cykel, och honom hängde jag på och vi följdes åt resten av cykelsträckan. Sista varvet kändes riktigt bra och vi var en grupp på 4-5 cyklister som kom in ungefär samtidigt. Tiden blev dock blygsamma 1:08:47, bara 20 s snabbare än i fjol. Känns frustrerande med tanke på all tid och pengar jag lagt ner på cykel. Lyckades dock krossa lillbrorsan med hela 5 sekunder, det kändes skönt. Delplacering 54/9, placering 20/4.
T2 inga som helst problem (förutom den evighetslånga löpsträckan med cykel). Tid i T2 2:54, sträckplacering 17/3, gick ut på löpningen på placering 18/4.
Benen kändes mycket bra på löpningen, det mesta av cykelstelheten hade nog försvunnit under löpningen i T2. Tryckte på bra utan att förivra mig, trots detta gick första km på 3:50! Slog av lite på tempot. Hade en kille (Johnny Williams) ca 50 meter framför mig som jag fokuserade på. Tog in lite i början men sen höll vi ganska konstant avstånd. Andra varvet kändes jobbigt, men sen lossande det lite. Kan ha varit gelerna som gjorde effekt, tog tre stycken, en varje gång vi passerade vätskekontrollen. Ganska glest med publik, men även glest med löpare, så jag fick jättebra pepp, inte bara från familj och vänner. Kändes som att namntrycket på bröstet betalade sig! Sista varvet kunde jag trycka på ordentligt och gick om Johnny på Västerlånggatan. Detta blev även det snabbaste varvet - jag lyckades köra löpsträckan med negativ pace! Underbart att storma i mål på nytt personligt rekord och mer än 4 minuter snabbare än i fjol. löptid 39:50, sträckplacering 32/3, slutplacering 19/3.
Efter målgång samling med familjen och hann med att peppa lillebror Stefan på sista varvet. Han gjord en kanoninsats med 2:24 på sin första triathlon!
Analys:
Mycket nöjd med loppet som helhet, visste att jag hade kapacitet men efter debaclet i Växjö kände jag mig osäker. Speciellt nöjd med löpningen, den var jag mycket osäker på om jag kunde göra lika bra som i fjol, men nu blev det faktiskt mer än en och en halv minut snabbare. Simningen gick ungefär som väntat. Dock rejält besviken på cyklingen, tycker jag har slitit som ett djur med träning och lagt en massa pengar på ny tempohoj och så blir det bara 20 s snabbare. När jag skulle packa ihop cykeln för tåget såg jag dock att sadeln åkt ner ca 2-3 cm så den var för låg, kanske en del(bort)förklaring? Har även känslan att det är mer styrka jag behöver, känns som att det inte är så stor skillnad mellan min maxnivå och nivån jag kan hålla i 3-4 timmar...
Växlingarna är jag också otroligt nöjd med, de är ju faktiskt min näst bästa gren! Behöver dock bli säkrare på att få på skorna på cyklingen, blev lite fippel precis som i Växjö.
Känns som ett styrkebesked, och nu är det bara att ladda om inför säsongsfinalen på Tjörn nästa helg!
Det där med pall då? Ja, den fick bli virtuell eftersom Stockholm tyvärr inte kör med någon riktig prisutdelning. Typiskt...

2014-08-24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar