tisdag 17 december 2019

Cykelpremiär med aerovingel


Det fantastiska vårvädret gjorde att vårens utecykelträningspremiär blev lite tidigare än jag hoppats på. Strålande solsken med lite fladder i vimplarna lockade. Nu skulle jag dessutom kunna testa all inköpt utrustning samt få ett tydligt kvitto på att vinterns träning gett resultat.
Jag valde att köra en av höstens sista rundor genom Härskogen på drygt 7 mil. Borde bli en bra benchmarking på kroppskondition och utrustning. Cykeln har ju uppgraderats med både aeropinnar samt bakvänd sadelstolpe vilket borde ge 1-2 km/h högre fart samt mer belastning på framlår istället för baklår. Vinterns träning borde ge ytterligare fartökning så en sådär 3 km/h högre snittfart än i oktober borde vara rimligt.

Aeropositionen har nötts in under hösten och vintern, så musklerna är i alla fall vana vid den. Balansen däremot... Första försöket med aeroposition efter ca 300 m blev en nära-dödenupplevelse med ganska omedelbar oscillation i styret. Det blev korta, vingliga, försök under de första km men när jag kom fram till Landvettersjön efter sådär en dryg mil kändes det rätt OK - hade väl lärt mig att ha små röresler och framför allt styra med kroppsvikten. Dock blir det fortsatt bockposition i uppförsbackar och branta nedförsbackar, känns inte helt tryggt när det går för fort. Gissar att jag totalt låg ca 60-70% i aeroposition. Hyfsat vilsamt men lite vingligare än vanligt.
Orken då? Kände mig oerhört start första två milen, speciellt mellan Landvetter och avfarten till Härskogen. Snittade drygt 35 km/h där, vilket är jättebra för ett träningspass. Kändes dock ovanligt vindstilla, vilket brukar betyda att man har rejäl medvind. Flaggorna längs vägen stödde detta, så jag blev lite orolig... Detta bekräftades sedan mellan Stenkullen och Gråbo då sidvinden kändes ordentligt (extra svår att parera i aeroposition). Efter rondellen i Gråbo fick jag så som jag fruktade vinden rätt i ansiktet och farten sjönk rejält till ca 27-28 km/h. När jag kom ner till Partille och genom Utby gick det dock bättre och jag kom upp i över 30 igen.
Total tid för de knappa 73 km blev 2:20:39, vilket gav 31,1 km/h i snitt. I oktober körde jag samma sträcka på 2:23:45. 3 minuter (0.7 km/h) snabbare i dag vilket var en ganska stor besvikelse. Men jag skyller på vinden och att det i dag gick lite långsammare i början när jag letade efter bra position. Får bli fler turer för att se vad jag går för! Hur som helst oerhört skönt att komma ur källaren, känna frisk luft och få äkta farfvind i ansiktet.
Kan ävenb konstatera att sadelstolpen ger ökad belastning på framlåren som tänkt och att min trainer definitivt ger glädjesiffror på effekten :-)
2014-03-09 18

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar