tisdag 17 december 2019

Kalibrering av trainer



Har kört nästan 20 timmar på trainern nu, och det känns som att det ger resultat i och med att man kan köra en del fokuserade kvalitetspass, exempelvis intervall, under kontrollerade former. Har dock kännt mig lite kass som bara kommit upp i ca 220 W i effekt på mina tröskelpass. Uppåt 300 W verkar vara det som de riktigt duktiga klarar av , och även om jag inte tror jag ska komma i närheten av det så känns stsget lite väl stort. Räknar man dessutom ut vilket hastighet man kan förvänta sig med den effekten så har det kännts lite i underkant på vad jag siktar på.

Läste dock lite i manualen och såg att man ska kalibrera den, helst efter varje gång. Gjorde detta och vips blev det helt andra siffor.Kunde komma upp i 330 W när jag maxade. Så nu känns det mycket bättre...

Fånigt att en siffra kan göra såpass mycket för känslan; Det är ju inte så att jag helt plötsligt blivit mycket bättre utan bara att ett mätetal ändrats...

Ska ändå bli spännande att se vilen effekt jag orkar med på nästa ntervallpass, dagens distanspass kunde jag dock hålla en bra bit över 200 W i medeleffekt över 90 minuter 🙂
2013-11-23

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar