torsdag 19 december 2019

Kona torsdag


Kort rapport eftersom timmen är sen efter bankett och race-meeting.
Dagens höjdpunkt ägde rum direkt då brorsan och jag var med i Great Underpants Run, ett plojlopp för välgörenhet som driver med triathleters benägenhet att använda små, tajta plagg i olämpliga sammanhang. 2.4 km längs Ali'i drive mitt i Kona och tanken är att man klär sig i underkläder. Först får man svära eden som går ut på att man lovar att bära 'Speedos' endast i samband med simning eller tävling. Sen joggar/går man genom stan i samlad tropp till publikens jubel. Thomas och jag hade utrustat oss med blågula kalsonger och vikingahjälmar och fick motta stort jubel och var populära fotomotiv. Första gången i mitt liv som främmande människor kommit fram och bett att få vara med på kort med oss. Som synes av urvalet nedan så är det en minst sagt blandad klädsel:


Efter loppet och en andrafrukost åkte vi in till stan igen för att handla. Blev ett mycket dyrt besök i Ironmanbutiken men nu har jag prylar så jag kan skryta med mitt deltgande här under utövandet av de flesta sporter. Utrustade även supporterklubben med lämpliga klädesplagg - synd bara att pappa valde ett (billigt) plagg från 2014...
Kompletterade även med CO2-patroner, geler, ett par extra simglasögon, nya reservslangar med lång ventil eftersom de jag hade med mig var för korta. Nu känns det i alla fall som det allra mesta är på plats:

Eftermiddagen spenderades på White Sans Beach alldeles bredvid lägenheten. Kallas även Magic Sands Beach eftersom sanden vid stormar helt kan spolas bort för att sedan komma tillbaks igen. Riktigt stora vågor där, vilket även gett den namnet Tragic Sands beach på grund av alla olyckor. Härom dagen drabbades en anhörig till en svensk ironmandeltagare av axel ur led och brutet skulderblad efter oturlig bodysurf och när vi kom ner i dag stod en ambulans och lastade in en skadad simmare. Så jag hade order att ta det lugnt och inte leka i vågorna, vilket jag följde. Rätt kul att bara guppa i vågorna och titta på också.
På kvällen sen bankett och racemeeting. Vi var ett gäng svenskar som satt tillsammans så det var riktigt trevligt. Godkänd buffé om än inte exceptionellt. Helt OK underhållning med eldlek, sång och höftvickande dansare. Låååång lista talare som behandlade diverse ämnen som IM-historia, de frivilligas insats, nya Hall-of-fameare, intervju med yngsta och äldsta deltagare mm. Blev lite segt faktiskt, om än mycket proffsigt och rejält påkostat.

Tids nog blev det genomgång. I stort sett den vanliga informationen om banan och regler. Viktigast att notera var att vi på tävlingsmorgonen INTE har tillgång till påsarna vi checkar in i morgon, så det gäller att inte glömma nåt. Måste även bestämma mig i morgon för om jag sätter hjälmen på cykeln eller har i påsen. Inte självklart val.
Nu är äntligen alla på plats, så brorsan har åkt ut i bäddsoffan och jag får dela rum med hustrun. Ska försöka ta med dem båda på en tur ut till kaffekanoten i morgon bitti...
2015-10-09

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar