tisdag 17 december 2019

Summering 2014 och planering 2015


2014:
Första riktiga triathlonåret. Invigdes med att försöka komma igång med löpningen efter en höst av vila på grund av hälseneproblem. Gick inget vidare till att börja med, men ett besök hos sjukgymnast och ihärdiga övningar gjorde att det lossnade och Göteborgsvarvet gick riktigt bra.
Simmade och cyklade ihärdigt, men första trithlontävlingen i Växjö blev en nyttig besvikelse. För ivrig på simningen vilket gav hyperventilation och en hel del ryggsim i början. Även löpningen jättejobbig. Har sedan kört lugnare i simstart vilket varit mycket bättre.
Flytten av Halmstad triathlon gav en lyckad säsongsomplanering till RM långdistans i Motala. Blev några desperata veckor med att bygga distans på både cykel och löp. Själva loppet angreps som 'se och lär', vilket ju passade rätt bra till de miserabla förhållandena. Tog det ganska lugnt på framför allt cykel men kunde ändå komma in som 6:a i M45-49 trots att jag var i äldsta årskursen i klassen. Tog en 3:e plats i kvalificeringsgänget till VM 2015 i M50-54, vilket kändes mycket kul.
Sommarträningen förflöt utan mankemang och jag fick sedan komma upp på prispallen på de två sista tävlingarna i Stockholm respektive Tjörn. Tjörn var speciellt kul eftersom jag satsade lite extra hårt på cykel där och det gick vägen.
Testade mig på Aktivitus och körde deras träningsprogam hela hösten. Funkade bra utom sista månaden då jag skadade baklåret på Novemberplågan och har fått ägna hela december åt rehab. Nu känns det dock bra och jag känner mig välrustad för 2015. Annan speciellt kul träning har varit 'Fast Lane' med Simcoachen Anna-Karin. Fokusering på TI-teknik vilket satt mycket myror i hvudet på mig, men känns som om jag förbättrat långdistanstekniken så att jag kan köra halvfort (1:30/100)  med låg ansträngning.
Drygt 400 träningstimmar blev det under året, vilket är mer än dubbelt så mycket som något år jag registrerat, dvs sen 2005.
2015
För 2015 finns bara ett huvudmål: Ironman Kalmar sub 10. För att klara detta måste jag framför allt ytterlgare förbättra min cykling, en tid under 5:30 kommer krävas för att jag ska ha chans att klara mitt mål.
Som delmål givetvis VM i Motala, där jag hoppas på att komma topp 5 bland svenskarna. Övriga tävlingar kommer at bli Tjörn som säsongsavsutning, förmodligen Göta Kanal medeldistans, sen kanske någon sprinttävling om det passar in i övrig planering.
Träningsupplägget kommer jag lägga i Aktivitus händer. Omtest 12/1, om det ger ett positivt besked om cykelutvecklingen så kommer jag att följa deras program i ytterligare 16 veckor. Fortsätter nog även med Fast-Lane, ger ett extra pass på måndagar och kul att umgås lite med de andra medlemmarna.
Blir en liten formtoppning till Motala för att grotta ner mig helt på semestern för att vara i kanonform till Kalmar.
Höstens träningsupplägg kommer sedan bero på vad som händer i just Kalmar...
2015-01-02

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar