tisdag 17 december 2019

Redo för VM



5 dagar kvar till VM i Motala, och saker och ting börjar kännas under kontroll. Största osäkerheten är väder och vattentemperatur. Blir det simning och i så fall hur lång? Spekulationerna är vilda överallt, men inget man kan göra något åt. Hoppas i alla fall på att det blir minst lika mycket simning som förra året, dvs. 3000 m. Känns inte sannolikt så som väderleksprognoserna ser ut nu dock, får väl vara nöjd om det blir 1500 m...
Utrustningsmässigt är allt (nästan) fixat. Nya tävlingshjulen (ett 625/800+ set från Swisside) har kommit och känns inkörda. Bra ljud i dem. Nya lock till aeroflaskan kom också in direkt från USA, fick dem på garanti. Enda abret är Vector-pedalerna där det inte går att inbringa ny pod i hela Europa. Får gå på puls helt och hållet.

Tävlingsdräkten är likaså både incyklad och insprungen. Har kompletterat med en expanderbar midjeväska till löpningen i och med att det inte finns några fickor. Får då plats med 4 geler samt två i händerna så att jag har en till var 5:e kilometer på löpningen.

Matschemat är fastlagt: 4 paket Twix, 1 per påbörjad timma samt 1 gel per timme under cykeln, sen 1 gel per 5 km på löpningen. Dryck i mån av behov, förmodligen inte så mycket med tanke på väderprognosen.
Vad återstår? Klippa håret, raka benen, packa utrustning, några sista korta träningspass (1 av varje sort) och sen åka upp till preracemötet på torsdag. Fredag blir det nog en kort simtur samt lite cykling på banan för att hålla igång. Och så en massa carboloader förstås, kör dock ingen tömning eftersom jag inte vill riskera sjukdom.
Raceplanen då? Det blir nog samma plan som de två sista tävlingarna: kontrollerad men snabb simning, pressa hårt på cykeln och se hur mycket jag orkar utan att sprängas. Sen hålla i på löpningen och försöka plocka lite placeringar där. Puls kring 135 eller något över på cykeln blir nog bra som utgångspunkt. Hur snabbt det kommer gå? Jämfört med i fjol tycker jag att jag borde kunna plocka 2 minuter på simningen, 10-15 minuter på cykeln samt 5 minuter på växlingarna (T2 i fjol var en evighet, familjen trodde jag bröt...). Löpningen blir jag nöjd om jag håller samma fart som i fjol. Totalt således ca 15 minuter snabbare, vilket skulle ge ca 7:08 om det blir full simning, 6:53 vid 3000 m eller 6:30 vid 1500 m. Och egentligen är tiden inte så himla intressant, detta är inte säsongens huvudtävling utan framför allt ett genrep inför Kalmar där jag främst vill få svar på hur hårt jag kan cykla och fortfarande springa efteråt med hyfsad fart.
Kul ska det i alla fall bli, och hoppas på mer publik än förra året. Resten av familjen har i alla fall laddat hårt och de kommer nog att märkas för alla deltagare av deras planer att döma...
2015-06-22

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar