tisdag 17 december 2019

​Racerapport Tjörn triathlon 11.3 2014


Min första 'riktiga' tävlingssäsong avslutades med den otroligt trevliga tävlingen på Tjörn. Bra funktionärer och entusiastisk publik gjorde tävlingen till en njutning, jag lär komma tillbaks nästa år.
Jag blev uppskjutsad till Skärhamn av Maria kvällen inna tillsammans med Christian Löfstran från Triathlon Väst som hade fixat boende men saknade transport. Kul att ha någon att tjôta lite med. Vi delade en lite lägenhet med Maria från NocOut, så det blev en hel del trathlonsnack under kvällen. Racemeet, magert pastaparty, kompletteringshandling på ICA (wienerbröd!) och sedan var det ihopplockning av grejor och läggdags.
Uppstigning 06:20 för havregrynsgröt och sedan iväg till växlingsområdet. Lite småkallt och blött på marken gav klara Motalavibbar,men jag visste ju att jag skulle klara av sånt väder. Bredvid mig hade jag nya bekantskapen Johan Lindberg från Triathlon Väst och vi tjôtade lite i gott samspråk. 

Planen var sedan att alla skulle marschera tillsammans till starten för att spelas in på film. Avmarschen dröjde dock lite väl länge, så när vi väl kom fram till starten så blev det ganska knappt om tid för insim. Jag var i alla fall i bland de första och hann få simmat det jag ville. Kunde konstatera att vattnet var lite svalt men skönt och att det bitvis var rätt grunt.
Samling startgruppsvis i fållor på stranden. Kunde byta några ord med bekanta från klubban och FB innan start. Två minuter efter seniorklass var det vår tur, jag stod långt fram till höger och kom i väg bra, kunde köra på ganska kontrollerat. Lite kaos vid första svängen vid ön, där kom jag (och flera andra) lite väl långt åt höger efter att ha blivit ditviftade... Hittade så småningom ett par bra fötter som jag följde fram till första bojen där vi svängde 180 grader. Därefter simmade jag ensam, låg till vänster i fältet för att undvika de seniorklasssimmare som vi redan där började komma ikapp. Allteftersom glesnade det med medsimmare och jag började få lite svårt att hålla riktningen. Kom lite väl långt ut till vänster tror jag, uppmärksammade detta när det kom lite stora vågor från havet och justerade simriktningen något. Tappade nog inte så mycket på det, men det var lite irriterande. Hade även fått ett slag på simglasögonen vid första bojen och fått in lite vatten på höger sida. Inte så farligt men litet störningsmoment. Siktade på kyrkan för att komma rätt och så småningom fick jag bättre kontakt med andra simmare och fick syn på bojarna och kunde köra på ganska rakt in mot uppstigningen. Precis innan mål kom jag ikapp ett gäng och det blev lite skärmytsling om att få plats på stegarna. Jag fick i alla fall rakt spår tillen stege och kunde obehindrat ta mig upp. Tid 30:35, först upp i min åldersgrupp men ett par minuter långsammare än vad jag hoppats på.
Hittade lätt till min cykel, den stod vid övergångsstället längst in. Johan som hade cykeln bredvid var hack i häl så vi stod bredvid och bytte om. Inga problem med våtdräkten, drog på mig armvärmare, handskar och yllestrumpor innan jag sa hej till Johan och drog iväg (jag fick en halvminuts försprång visade det sig). T1 gick på 1:59, helt OK med tanke på att jag tog på mig en del.
Cykelbanan består av först en runda förbi målområdet och ut tillstora vägen (ca 4 km), därefter två varv på ca 38 km och sen en avslutande vända på ca 7 km tillbaks till växlingsområdet. Varven är rätt platta de första 16 km, sen kommer det en hel del småbackar fram till ca 26 km varefter man går in på den långa raksträckan hemåt som är lite böljande men där det ändå går att stå på bra. Vädret var blött (märktes tydligt när jag sprang iväg i strumplästen) och det regnade förmodligen en hel del. Tänkte dock inte på det annat än att visiret blev blött och att det stänkte från hjulen. När jag kom hem kluckade det dock från bakhjulet och jag fick tömma ur nån del vatten ur det...
Som vanligt var pulsen på tok för hög i början (163) och det var väldigt svårt att få ner den, man vill ju köra på! Det tog ca 7 km innan den var nere under 150 där jag ville ligga, och då kändes det som att jag redan dragit på mig mjölksyra. Som vanligt blev jag passerad av snabba cyklister med vinande kolfiberhjul, men de var inte så många och en del kunde jag hänga på ett tag. När backarna kom försökte jag inte förivra mig utan förbli sittande och hålla koll på ansträngningen. Johan kom nu i kapp och körde om tillsammans med ett lite större gäng, men jag bet mig fast i svansen och kunde efter att tag köra om honom igen. Skönt sen att trycka på när vi kom ut på raksträckan, hade en rygg att ha i sikte som mål att inte släppa. Svårt att hålla avståndet, det blir lätt att förivra sig när den före en sviktar lite och det bär emot att bara rulla. Bra att det var gott om domare ute som höll koll, får erkänna att jag fick en snäll men inte helt oförtjänt tillsägelse när jag låg på gränsen en gång...
Hade med mig tre bars och tre gel som näring samt två flaskor sportdryck. Tog en gel direkt samt en halv bar i halvtimmen ungefär (gjorde av med två). Behövde inte ta langning utan drickan räckte hela vägen. Första varvet höll jag ca 34.6 km/h i snitt och kände mig lite sliten vid varvningen, men tog en gel och det gav förnyad energi och jag kunde passera flera cyklister jag haft framför mig en längre tid. Skönt sen att trycka på på rakan, passerades av en del men kunde ofta hänga på, åtminstone fram till nästa uppförsbacke. Andra varvet gick bara 20 s långsammare än första, så det känns som väl disponerat. 
Vid 84 km svänger man in mot växlingsområdet. Jag tittade på klockan och såg att jag inte passerat 2:30 än så det kändes att jag hade en kanontid på gång. Drog ner något på tempot sista km och kunde hoppa av cykeln efter ca 87 km på 2:31:38. 34.3 km/h i snitt och en snittpuls på 145. 5-10 minuter snabbare än vad jag hoppats på!
Vid växlingen hade Maria och barnen dykt upp och hejade på. Såg bara en cykel i närheten av min plats när jag kom in. Återigen en snabb växling, av med armvärmare och handskar, byta strumpor, på med skorna och sen iväg. T2 gick på 1:22.

När jag ska trycka av mellantid för start på löp upptäcker jag att jag lämnat klockan på cykeln. Skit också, men uteslutet att vända tillbaks...
Löpningen går som 3.5 varv. I princip två kuperade slingor med två ganska korta men rejält branta backar var samt en ganska platt sträcka genom stan mellan dem. 14 backar med andra ord, och även om de inte är så långa så suger de rejält i benen...

Försökte hålla igen i backarna i början och komma in i lagom rytm. Använda andningen som vägledning och köttade på.Första varvet rätt jobbigt, men sen kom jag in i andra andningen. Passerade folk mer än blev passerad och det kändes rätt bra. Mycket bra peppning från familj och publik hela vägen. Hade ingen som helst känsla för hur fort det gick, men eftersom jag inte blev så trött så var jag orolig för att det inte gick så fort. När tröttheten började märkas efter så där 2 varv så kom den dock i baksidan låren, vilket brukar indikera att trots allt det går rätt snabbt. Fortsatte ta det lugnt i uppförsbackarna och tryckte på på platten. När jag passerat växlingsområdet näst sista gången hörde jag att klockan var 'fem i halv'. Hur långt var det kvar? 3 km? Borde jag klara på 15 minuter och då gå under 4:40. Bit ihop, stå på, och när jag passerat växlingsområdet sista gången var det bara att sätta in spurten. Ljudliga bevis på ansträngningsgraden drog fram gott om peppning från publiken. Full fart in mot målområdet, runda sista konen och bara 50 meter kvar till mål. Hann se klockan som visade 4:34 och nånting och kunde jublande gå  mål. Underbar känsla att kunna göra en såpass bra tid på första HIM. Löptid 1:27:35 gav en totaltid på 4:33:09 och en tredjeplacering i klassen. Härligt att få kliva upp på pallen på riktigt denna gång!

Att ta med sig:
Positivt:
Jag är starkare än jag tror på cykel, våga-vinn!
Lita på kroppskänslan!
Negativt:
Bli bättre på att hitta sätt att ta ut sig mer på simningen.
Få till rutin att få med klockan från cykeln.
2014-08-31 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar