tisdag 17 december 2019

Inför Ironmandebuten


Knappt 24 timmar kvar till min Iromandebut så dax för den sedvanliga genomgången inför tävling. Detta kommer bli kulmen för en 2 år lång satsning så det känns lite högtidligt.
Skador
Efter vinterns och vårens strul med löprelaterade småskador har jag sen Sövde i början av juni varit skadefri och kunna träna som planerat. Det enda lilla orostecknet är en liten känsla i vänster fotled som gör sig påmind ibland, dock inte under aktivitet utan mellan. Får hoppas att det håller sig i schack. 
Träning
Träningen har gått som planerat. Efter VM i Motala blev det tre tuffa veckor i Sörfjärden med ca 15 timmars träning per vecka. Hann bland annat med 4 st långa cykelpass på 5+ timmar, varav ett på drygt 18 mil gick i mitt planerade Ironmantempo. Har hunnit en handfull löppass på 25+ km, men det hade gärna kunnat få bli lika många till. Dock ville inte vårens småskador att det skulle bli så. Simningen känns mycket stabil, sista veckorna har jag kört ett antal ganska långa pass i Delsön med mycket god fart.
Tävlingsupplägg
Efter ett antal triathlon på halv Ironmandistans och längre känns det om att jag har rutinen, men distansen skrämmer.  
Simning: Jag kommer ställa mig långt bak i 50-minutersgruppen. Det är rullande start, så jag hppas det inte blir så hetsigt och att jag kan hitta lagom snabba fötter att ligga på. Räknar dock med att få simma det mesta själv, och jag känner att jag het klart har ett tempo i kropen som kommer räcka till ca 54-58 minuter om förhållandena är de rätta. Enda orosmolnet är egentligen navigeringen eftersom jag inte kunnat provsimma banan,men jag räknar med att inte ligga först så jag får hoppas på att andra kan vägen. 
T1: Inga konstigheter, vädret ser ut att bi strålande så inget strlmed handskar ch ärmar uan bara av med våtdräkt och på med nummerlappsbälte. Hjälmen och skorna på cykel. 
Cykel: Jag bor på Öland så jag har kört över bron några gånger. Den kommer bli tuff, så det gäller att efter växlingens adrenalinkick lugna ner sig lite och hålla koll på Wattmätaren. Inte över 300 W, och helst inte över 250 även om det blir svårt i uppförsbacken och med alla som passerar. Ostlig vind utlovas, så även platta delen av bron kan bli tuff innan vi kommer till Öland. Har kört hela cykelbanan på Öland med cykel eller bil, den är mycket vacker och rätt platt. här ska jag försöka snitta ca 220-230 W ner till Degerhamn och sen får vi se hur det känns om jag kan öka. Motala visade ju att jag kan stå på bra hårt, vet dock inte om jag vågar i 18 mil... Sen finns ingen plan annat än att ligga i och försöka njuta lite. Tid? Mellan 5:15 och 5:30 hoppas jag på. 
T2: inga konstigheter här heller. Kolla att compeed sitter kvar och sen på med skor, solglasögon, hatt.  
Löpning: Försöka hitta en utgångsfart på ca 4:45/km, hålla den i 1 mil och sedan tillåta mig att sakta ner till uppemot 5:00/km så länge det går. Vet att sista milen blir en plåga, men hoppas att publiken ska lyfta mig fram ända till målportalen. Någonstans mellan 3:20 och 3:35 hoppas jag att göra maran på. 
Näring: Planerar för 1 gel direkt efter simningen och sen ca 1 gel och ett dubbelpaket Twix i timman på cykel. På löpningen en gel ca var 5:e km. Ungefär som vanligt med andra ord. Lägger lite Leukoplast för bröstvårtorna och reservcompeed i Special needs påsen om dessa skulle ramla av under loppet. 
Sluttid och placering
Räknar man ihop ovanstående tider och lägger in lite tid för växlingar så hamnar man i ett spann på ca 9:35 - 10:10. Det stora målet är helt klart under 10 timmar och det bör jag klara. Men jag intalar mig själv att jag är nöjd bara jag kommer i mål. Placeringsmässigt är det mycket svårsiat. De senaste åren har sub10 räckt till topp 3 i M50-54, men en snabb titt i årets startlista visar att det blir mycket tufft i år. Gissar således på att jag går in på 9:55, kniper en femteplats och att de tre Konaslottarna fördelas på de fyra första. 
Nu återstår bara att cykla in till Kamlmar för att checka in cykeln, lunch med klubben, incheckning på Slottshotellet där jag bor ensam i natt och sen tillbaks till Öland för middag med familjen. Tidig läggning och sen upp innan 5 och sen är det tävling!
2015-08-14 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar