tisdag 17 december 2019

Racerapport Stockhom Triathlon 2013


Stockholm bjöd på underbart sommarväder denna augustisöndag. Kändes skönt när jag riggade utrustningen. Hittade en tom kant på en av cykelställningarna och fick ihop all utrustning där. Hade dock glömt min handduk så det blev att lägga grejorna på marken. Hade bra plats nära cykelverkstaden och bajamajor som det skulle vara lätt att komma ihåg.

En lätt uppvärmning i det ljumma vattet och två toabesök innan det drog ihop sig till start. Var i startgrupp I, en av de sista, tack vare sen anmälan. Drog iväg bra i starten och la mig i täten bakom två andra snabba simmare. Skönt att kunna dras med och ligga och slappa... Vid vändningen drog jag dock förbi och tryckte sedan på bra in till stadshuset där jag kom up som första man i startgruppen. ganska precis 23 minuter i vattnet på min klocka. Härlig känsla att springa in mot startgruppens växlingsområde och se att inga andra hunnit före. Officiell simtid 23:36, 13:placering totalt.

T1 inleddes med lite strul - hade svåt att hitta cykeln eftersom en extra cykel placerats utanför min. Tappade några sekunder där, men resten av växlingen gick bra - hade smort handleder och vrister med vaselin så våtdräkten gick av klart snabbar än i Horla. Sedan lång löpning med cykeln innan jag kunde hoppa på. Tid i T1: 3:23.

Hade redan puls på 160 när jag gick ut på cykeln och tryckte på rejält redan från början. Tanken var att se hur hårt det gick att pressa mig i min sämsta gren. Cyklade om massor av folk utan att bli passerad av någon alls förutom mot slutet då spintherrarna äntrade banan. Glada hejarop från fru, barn och vänner vid vändningen vid Stadshuset gav extra energi. Låren började kännas redan vid första vändningen efter 1/6 av sträckan, men det var bara att fortsätta pressa på för att se om det skulle hålla - och det gjorde det. Extra nöje att cykla förbi en hel del kolfibertempocyklar med struthjälm med min högst ordinära Scott Speedster S30 utan extrautrustnng... Enda bakslaget var att jag tappade min andra dricksflaska på sista varvet. Cyklingen gick på 1:09:02, dvs knappt 35 m/h. Klart bättre än förväntat och en 76:e plats totalt.

Viss förvirring även i T2 innan jag såg skorna. Dumt att glömma handduken! I övrigt bra växling, ivrigt påhejad av mina bröder som sprang stafetten. Kepsen visade sig inte vara ordentligt knäppt, så den lämnade jag kvar. Strulade även med klockan - jag stängde av den istället för att ta mellantid. Tid i T2: 2:58.

Försökte gå ut rätt lugnt på löpningen på stela ben. Eftersom jag inte fick några km-tider lät jag pulsen styra tempot, 160 slag var målet, utom på sista varvet då jag kom upp i 163. Kändes stelt och lite långsamt hela varvet. Satte i mig gel på andra och tredje varvet, vilket gav kännbart mer energi. Passerade folk hela tiden utan att bli passerad själv - härlig känsla. Påhejad igen av familjen vid flera olika punkter och till sist vid botten på slottsbacken vilket gav den sista energin upp och i mål. Visste ej hur fort det hade gått, men det kändes bra. Löpningen visade sig gå på 41:37, dvs. ca 4:07/km. Klart bättre än vad känslan sa och vad jag hade trott. 66:e plats totalt på löpningen.

Total tid 2:20:34 och en 15:e plats bland de drygt 1000 motionsherrar som fullföljde. Nästan 10 minuter snabbare än målet för årets träning och en härlig egoboost. Nästa år blir det tävlingsklass! Och tempostyre! Och skor fast på pedalerna!

Sammantaget en jätterolig tävling som kändes mycket välarrangerad i år. Extra kul att ha alla mina syskon med, Thomas och Stefan i stafetter och Charlotta på sprinten. Fru Maria har varit gipsad i sommar så hon kunde inte vara med, men nästa år så står nog även hon på startlinjen!
2013-08-25

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar