tisdag 17 december 2019

Gräsänklingstriathlon


Vinkade av Maria och barnen vid tåget till Köpenhamn i förmiddags vilket gav mig en hel tom dag att fylla med något vettigt. Blev givetvis ett litet träningspass Passade på att känna lite på mina gränser genom att köra ett litet egenkomponerat triathlon, ungefärligen en tredjedels Ironman.

Först 2500 m simning på Valhalla, därefter cykla hem och sätta sig på trainern för totalt 2 timmars cyklande och sen avsluta med ett varv på 10:an i Skatås.

Simningen kändes bra, med fint armdrag och minimal benspark, cyklingen låg stabilt på 200 W - tråkigt men nyttigt. Att välja 10:an till den avslutande löpningen var allt lite självplågeri, backarna kändes verkligen i benen men jag pinnade på och lyckades faktiskt hålla 5 min/km tempo runt. Klart godkänt.

Ett av de viktiga målen med passet var att prova på energitillförsel. Hade laddat med 2 snickers samt 4 bitar av Rune Larssons energikakor. Energikakorna kändes bäst, snickers är lite mer svårtuggat och det känns som det är risk att dra ner jordnötter i halsen med snickers. Energin räckte nog rätt bra, även om benen stumnade lite sista 2.5 km. Känns som att man hade kunnat trycka i sig mer av energikakorna, så de ska jag fortsätta använda.

Total tid ca 3:45 h. Är nog mitt livs längsta träningspass och endast Vasaloppet och Vätternrundan är längre idrottsprestationer. Får belöna mig själv med en ordentlig köttbit i kväll...
2014-02-09

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar