torsdag 19 december 2019

Kona dan före dan

Nu mindre än 12 timmar till start och det känns fortfarande overkligt att vara med om detta...
Fredagen började med att jag åkte med Maria och Thomas in till simstarten för lite simträning. Jag körde till till tredje bojen medan Maria och Thomas simmade direkt ut till kaffekanoten där vi träffades så småningom för att kunna avnjuta lite kaffe vattentrampandes. Tho as lekte med sin nya GoProkamera och det blev lite snygga filmer på både kaffedrickande och simmande.
Tillbaks för en andrafrukost och sen packa ihop de sista grejorna. Vi hade bokat en kajaktur och det var tajt med tid, så jag cyklade in för att stå långt fram i kön till incheckningen när den öppnade för mig kl 12. Effektiv hantering, fick mig tillräckt en Quiontana Roo solkeps och tröja när jag stod i kön (QR och Cervelo delade ut freebies till alla som hade deras cyklar). Efter kontroll och fotografering av cykeln (för att se till att man tar rätt cykel med sig ut igen) fick jag mig tilldelad en herre som ledde mig runt hela tiden inne i transitionområdet.
Även här stor effektivitet. Ställa av sig cykeln på sin plats, hamnade på ca tredje raden från proffsen, tre rader efter lyktstolpen. Sen tömma luft ur däcken, stoppa ner hjälm i bike bag, promenera löpvägen mellan cykel och ombytestält samtidigt som man fick instruktioner om allt som skulle hända. Mycket folk inblandade, man får sin påse nertagen och framräckt samt cykeln omhöndertagen direkt man kommer in i T2. Ska även finnas folk som smörjer vaselin och solskydd både innan start och i T1. Duschar finns med sötvatten för att skölja av sig efter sim.Väl inoljat maskineri. 

Efter en sista titt på växlingsområdet var det dags att säga hej då till min guide, och han lämnade mig med orden 'Remember, you are already a champion for being here'. Något att minnas för i morgon.
Nu var det dags för kajakutflykt till Cooks minnesmärke trodde vi, men det dök aldrig upp någon på kayakuthyrningen för att guida oss, så till slut åkte vi själva ner till Kealakekua Bay. Häftiga lavaformationer, men inget riktigt bra ställe för strandliv. Efter lite frågande hittade vi till slut en liten väg enbart för 4WD som ledde oss till Ke'ei beach som var en pittoresk strand med grunda koraller utanför med en hel del fisk. Vi snorklade där och såg bland annat havssköldpadda. Stannade där tills det var dags att åka hem lagom till solnedgången.

Nu är middagen äten, alla påsar packade och tävlingsutstyrseln framlagd. Väckning 04:00 för att åka in till start 05:00 förkroppsmärkning. Proffsen startar 06:30, age-groupers 06:55. Så om mindre än 24 timmar kan allt vara över.
Raceplan då? Tänkte testa att köra hårt på simningen, ta det lugnt på cykel och starta lugnt på löp. Fokus kommer på att gå i mål, inte att göra en bra tid. Ska jag ändå ställa upp några tidsmål så är det att gå i mål i dagsljus, dv.s en tid strax över 11 timmar. Jag lägger nu tipset sim 1 h, cykel 5:45, Löp 4:05 vilket med växlingstider ger en tid precis under 11 timmar. Klarar jag det blir jag supernöjd.
Nu sovdags strax, och någon ny rapport blir det inte förrän framåt söndag när jag kommit fått ro och kunnat reflektera lite över loppet.
2015-10-10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar