tisdag 17 december 2019

Träningsresultat?



Nu när hösten börjar rulla in så smått så funderar jag över om sommarens träning gett något mätbart resultat. Rent intuitivt borde så vara fallet med tanke på resultatet på Stockholm Triathlon, men går det att mäta gren för gren?

Simning har ju helt klart gått framåt. När jag började strax före midsommar var jag helt slut i axlar och rygg efter 2000 m, nu kör jag ledigt pass på 4000 m. Visst känns de, men mest den där sköna trötthetskänslan i axlarna. Tidsmässigt tror jag att jag sänkt tiden på 400 m från ca 6:40 till ca 6:10. Alltid något, och det finns nog potential för någon halvminut till efter en vinters träning.

Cykelmässigt har jag några pass jag kan jämföra. 17/6 körde jag Lerumsrundan, 50 km, på 1:33:54 med en snittpuls på 143. 27/8 körde jag samma runda på 1:33:53 med en snittpuls på 126. Viss skillnad i ansträngning... 10/6 och 21/6 körde jag Delsjövägen - Brudaremossen 5 ggr på 1:00:50 resp 1:02:42. Snittpuls 139 resp 137. 2/9 körde jag rundan på 59:26 med snittpuls 135. 1.5 minuter snabbar med lite lägre puls. Klart mätbar förbättring skulle jag vilja påstå.

Löpningen har jag inga mätbara pass att jämföra. Skulle behöva köra några intervallpass kring 8:an som jag har lite grann som likare för formen, men jag vågar inte anstränga foten så mycket. I alla fall nöjd med att foten blivit lite bättre och att tiden på milen i Stockholm var klart godkänd, 4:07 i snitt. Motsvarar ju ca 1:27:30 på halvmara och det är välvad jag borde kunna prestera efter simning cykel.

Sammanfattningsvis har jag nog blivit starkare under sommaren. Gäller att hålla i nu och fortsätta hålla träningen uppe under hösten/vintern så att nästa säsong kan bli en succé. Blir ju första kompletta Triathlonsäsongen...
2013-09-02

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar