torsdag 19 december 2019

Summering 2015 och planer för 2016

Var ett tag sen jag skrev nåt, är väl kanske en naturlig konsekvens när man nått sina drömmars mål och det blivit lite tomt... Men nu har en månad gått på det nya året så dax att sammanfatta 2015 och sen blicka framåt!
2015 - träning
2015 blev kulmen på drygt två års hårdsatsning. Ironman i Kalmar var det stora målet, att ta sig igenom denna smått fånigt tuffa utmaning och desutom göra det på under 10 timmar. För att få ihop detta hade mitt fokus legat på träning och tävlng sen hösten 2013, till förfång för allt annat. Under 2015 blev det följande träning:
Totalt 450 timmar, varav
240 timmar cykel (53 %)
104 timmar löpning (23%)
96 timmar simning (21 %)
Snittade ca 11 timmar per vecka fram till oktober, nov och december blev sedan riktigt lugna för att låta kroppen återhämta sig. Första 4 månaderna hade jag mitt träningsprogram från Aktivitus att följa med mycket fokus på cykel och kvalitet, från maj körde jag sedan på egen hand med lite mer fokus på distans för att få ihop längd och uthållighet till Ironman i augusti. Körde kanske lite mer simning än nödvändigt som jag borde satsat på en del långlöppass, men skadorna gjorde det svårt. En höjdpunkt var träningsläger i Playitas i slutet av mars - nåt sånt skulle jag vilja göra varje år...
Skademässigt har det varit lite si och så. Året inleddes med lite småskadeproblem för löpning (baklår, vad, knä) men kunde i stort hålla min plan. Lite problem med fotleden smög sig sedan på och under hösten fick jag stanna under en del långpass för att återhämta mig. 
2015 - tävling
Man kan inte säga annat än att tävlingsåret 2015 blev en fantastisk succé. Stora fokuset var ju Ironman i Kalmar i augusti där målet var att ta sig under 10 timmar, vilket skulle ge en god chans att kvala in till Ironman Hawaii. Sammanfattningsvis hann jag med följande tävlingar:
Göteborgsvarvet: Liten besvkelse, lite långsammare än tänkt,men jag hade en liten skadekänning i knät som blev värre efter loppet. Helt OK sett i backspegeln.
Sövde halvironman: Seger (H50) i Skåne! Tufft lopp med mycket backar och blåst. Tog det medvetet lugnt på löpningen eftersom jag var osäker på knät.
VM långdistanstriathlon: 8:a totalt (H50), 3:e svensk. Härlig tävling i Motala. Tyvärr kallt i vattnet så det blev bara 1500 m simning. Dock en fenomenal cykling som gav rejält höjt självförtroende vad gäller tänkbart Kalmartempo.
Jordgubbsloppet: 12 km terräng i Hälsingland, tradition. Nytt pers!
Kalmar Ironman: 4:e plats (H50), sub-10 och slot till Hawaii. Fantastisk upplevelse och bara en lårkramp vid 40 km från tredjeplatsen.
Tjörn halvironman: 2:a plats H50. Sliten efter Kalmar, vilket märktes på löpningen, men kul ändå.
Hawaii Ironman World Championships: En upplevelse för livet på alla sätt och vis. Fantastiskt upplevelse, tufft och hett lopp. Klart nöjd med sub 11, men tveksam om det blir några fler fulldistansironman efter detta - maran gör alltför ont. 
2016
2016 kommer bli ett mellanår både tränings och tävlingsmässigt. Jag har inlett med att få impingement i axeln och har inte kunnat simma sen innan jul. Har även fått ställa in Vasaloppet. På bättringsvägen dock. Siktar på ca 300 timmar total träningsdos med en fördelning ungefär som 2015, 1-2 simpass, 2 löp och 2 cykelpass per vecka. Dock något kortare distanser än 2015. Viktigt för i år är att låta kropp och familj återhämta sig från förra årets satsning.
Tävlingskalendern ser ut som följer:
  • Göteborgsvarvet i maj
  • Gothenburg triathlon (olympisk) i juni
  • Halmstad triathlon (Halv IM) i början av juli
  • SM/RM i Umeå (Olympisk) slutet av juli
  • Tjörn (Halv IM) slutet augusti
Målsättning är att komma på prispallen i Umeå och på Tjörn (börjar ju bli tradition). Viktigast är dock att kroppen återhämtar sig och att ha roligt, så jag ska försöka att inte ta träningen och tävlandet på alltför stort allvar. Om det nu går... :-)
2016-02-01

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar