torsdag 19 december 2019

Årskrönika 2016

Dax för sammanfattning och utblick. Inser att jag inte skrivit något 'riktigt' blogginlägg sen ett år tillbaks...
2016 var tänkt att bli ett mellanår med något minskad träningsvolym för att det normala livet skulle komma tillbaks efter Kona-satsningen. I stort sett blev det så, med delvis ofrivillig träningsminskning på grund av skador varvat med rejäl framgång på tävlingssidan.
Träning 2016
Råa siffror först, dvs. träningsmängd per gren räknat i timmar. 2015 års siffror i parentes:
Cykel/spinning: 157 (238)
Löp: 92 (104)
Sim: 51 (96)
Rehab: 34 (1)
Styrketräning: 0 (6)
Totalt: 337 (448)
Fördelat över tid och gren ser det ut som nedan (notera den exemplariska periodiseringen :-):
Den axelskada jag fick innan jul syns tydligt hur den påverkat mängden simning, blev ju i princip 3 månader utan seriös simträning. Med antiinflammatoriska tabletter, sjukgymnastik och stötvågsbehandling blev det långsamt bättre och under andra halvåret har jag kunnat träna i princip obehindrat.
En annan skada jag fick var 'gubbvad' första kvalitetspasset efter Halmstad Triathlon. Vilade mig nästan frisk från detta, men small till igen på Umeå Triathlon. Så sommarens löpträning blev inte så fokuserad som jag hade hoppats, vilket syns på juli och augustiträningen.
Efter säsongsavslutet har jag sedan kunnat träna bra i ett kvartal och känner mig rejält rustad för nästa år. Nedan syns 'Träningslast' och 'Prestanda' över året.


Jag har fått in tre toppningar som ligger ungefär i fas med Halmstad, Umeå och Tjörn, precis som planerat. Man kan även konstatera att jag ligger klart bättre till vad gäller träningslast nu jämfört med förra året samma tid, så jag har en bra grund att stå på inför 2017.
Tävlingar 2016
Världscup och skandinaviskt mästerskap i vintersim: Mest en kul grej med mina gamla simmare i min hemstad, 25 m bröst är väl inte min paradgren direkt men kul att simma i älven i isvak.
Göteborgsvarvet: Stabil insats, fortfarande en bra bit under 1:30
Gothenburg Triathlon (Olympisk):kul lokal tävling, slog till med en vinst  i M50 i första loppet för säsongen.
Halmstad triathlon: Klar segrare i M50 och nytt pers på medeldistans
Umeå triathon (Olympisk SM/RM): Stabil simning, gick upp som total-2:a, tappade lite på cykel som väntat och sen jobbig och varm löpning. Small till i vaden efter 6 km och bröt då, låg 2:a i M50 efter Micke Thoren.
Tjörn triathlon: Hade en 3:e och 2:a plats i baggaget, så lite press på mig. Vågig simning, blåsig cykling och sen en tuff löpning. Kämpade om förstaplatsen i M50 med Thomas B, som jagade mig hela tiden. Hade nästan gett upp efter halva löpningen då han närmade sig fort, men kom igen sista varvet och kunde ta hem en härlig seger i åldersklassen. Nytt pers dessutom.
Sammanfattningvis får väl 3 triathlonsegrar på fyra starter anses vara väl godkänt, så jag är mycket nöjd med detta mellanår.
2017
2017 hoppas jag vara skadefri och genom att hålla ungefär samma intensitet som i år kunna öka träningsdosen något genom att köra alla grenar för fullt hela tiden. Träningsupplägget blir väl ungefär som i år, men med lite intensivare simning i Simcoachen Fastlane under våren. Målet således 2 pass per gren per vecka, 1 kvalitets och 1 distans, med periodisering i fyraveckorsperioder (3 hårda, 1 lugn).
A-tävling blir Ironman 70.3 Rügen i början av september då jag hoppas kunna kvalificera mig till Ironman 70.3 VM 2018 som äger rum i Sydafrika. Utöver detta är jag anmäld till Tjörn (titelförsvarare...). Tänker nog inleda säsongen liksom i fjol med olympiska Gothenburg i början av juni och lutar nog även åt Vansbro SM/RM medeldistans. Och så Göteborgsvarvet så klart. I övrigt får vi se var man befinner sig när för att se om det blir fler.
Håller således tummarna för att jag ska vara skadefri och ska försöka lyssna ytterligare på kroppens sgnaler. Ska börja med att skippa kvällens inplanerade löpintervaller - nollgradigt med snöblandat regn känns som fel väder för att undvika sträckningar...
2017-01-10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar